Kategórie
info@mobilonline.sk
|
+421 940 600 100
porovnanieoblubenepouzivatel
kosik
Košík je prázdny

Čo je šedý dovoz? (neoficiálna distribúcia)

Mobilné telefónyPublikované 02.04.2019 12:12:00

čo je šedý dovoz?

Nenoste si domov šedé myši. Zariadenia zo šedého dovozu vás môžu vyjsť naozaj draho.

„Šedý dovoz“ mobilných telefónov, tabletov a akejkoľvek elektroniky znamená, že tieto boli pôvodne určené pre iný, než slovenský trh, na ktorý však boli prevezené a predávané konečnému spotrebiteľovi. Ich balenie neobsahuje záručný list výrobcu a preto nie je možné uplatniť si záruku v ktoromkoľvek autorizovanom servise danej značky na Slovensku, ale len u predajcu, u ktorého bolo zakúpené.
Predajca síce musí v súlade zo zákonom poskytovať servis, ale keďže to pre neho znamená dodatočné náklady (oprava väčšinou prebieha cez neautorizované servisy s neoriginálnymi náhradnými dielmi), znamená to pre Vás viac problémov, než by ste boli kedykoľvek čakali.
 

Šedý dovoz

Kupujete mobilný telefón alebo tablet? Pri nákupe všetci postupujeme väčšinou rovnako. Vyberieme si značku a model a hľadáme na internete tú najvýhodnejšiu ponuku. Odrazu na nás vyskočí cena podstatne nižšia, než ceny, ktoré ponúkajú ostatní predajcovia. Zbystríme pozornosť a v hlave sa nám rozbliká červený výkričník. Ale keď tá cena je tak lákavá...

Niektorí si povedia „Nestojí mi to za to, radšej si priplatím a budem mať istotu.“, ale koľkí z nás majú dosť peňazí na platenie istoty? Však možno práve vy budete mať šťastie a natrafili ste na naozaj výhodnú ponuku. Ten risk vám za to stojí! Myslíte?

Pravdepodobne sa väčšina z nás rozhodne ušetriť a zariskovať. A potom dúfa. Dúfa, že po zaplatení telefón príde domov. Dúfa, že to nebude napodobenina. A keď príde pekný, nový a nablýskaný, väčšina z nás si vydýchne a svoje obavy pošle do čerta. Ale omyl, problémy sa práve začali.

Ak nie ste príliš netrpezlivý, dobre si prezrite balenie výrobku. Neprekvapilo vás, že v ňom nie je slovenský návod? Nevadí, translátor tie čínske znaky už nejako preloží (hoci vám ich prepisovanie potrvá hodiny). A záručný list? V hlavičke svieti názov predajcu – vyzerá celkom dôveryhodne, snáď s ním nebudú problémy.

Vezmete do ruky telefón a zapnete ho. Hm, slovenské menu sa v ňom nenachádza, ale však po anglicky niečo viete, ono to už nejako pôjde. Za tú cenu predsa musíte vedieť robiť kompromisy!

Po dvoch týždňoch používania zistíte, že to deklarované LTE pripojenie vám tu na Slovensku vážne nefunguje a to vás už naštve. Však len chcete to, za čo ste si zaplatili! No vlastne...nezaplatili. Tento telefón očividne nebol určený pre slovenský trh a pravdepodobne preň nebudú nastavené ani všetky deklarované parametre.

Aby to nestačilo, po pol roku sa pokazí tlačidlo uzamykania obrazovky. Ak chcete telefón naďalej používať, musí do opravy. Tak šup, spíšete reklamáciu a čakáte....a čakáte...a po 30 dňoch sa stále nič nedeje. Kde máte telefón? Ani sám predajca netuší, ale veď v obchodných podmienkach mal jasne napísané, že doba na vybavenie reklamácie je 45 dní. Vy ste ich nečítali? Pozriete sa teda na ne bližšie a zistíte, že ste vlastne mali šťastie, keď sa vám pokazil už teraz, lebo záručná doba je len jeden rok. Rozhodne zaujímavé.

Po 45 dňoch telefón konečne dorazí domov...ale neopravený. Reklamácia nebola uznaná, pretože tlačidlo sa mechanicky poškodilo pri páde telefónu, v ktorom navyše chýbal šróbik, takže ho niekto otváral už pred servisom. Zízate na ten papier akoby ste zabudli čítať. Ako prosím? Aký pád telefónu? Aký šróbik?

Predajcovi je nemožné sa dovolať. Na maily odpisuje s dvojtýždňovým oneskorením a vyhýbavými vetami sa odvoláva na vyjadrenie „servisu“. Nakoniec ho presvedčíte a telefón vám do opravy vezme....a po ďalších 45 dňoch vráti „opravený“, ale stále nefunkčný. Už máte toho naťahovania dosť, nervy sú v kýbli.

Zanesiete ho preto do autorizovaného servisu, kde vás oprava vyjde drahšie, než suma, ktorú ste pri kúpe ušetrili. Navyše sa dozviete, že vám v pôvodnom „servise“ pri oprave nahradili originálne pokazené diely lacnými napodobeninami.

A čo teraz? Dáte to na súd a miniete zopár výplat na právnika? Asi nie. Tak teraz si položte tú prvú otázku, ktorú ste si kládli pred nákupom: Stálo vám to všetko vôbec za to?
 


Výhody a nevýhody šedého dovozu mobilných telefónov
 

Riziká spájajúce sa s nákupom zariadenia zo šedého dovozu:

check Menu zariadenia nie je v slovenskom jazyku

check Návod na obsluhu zariadenia nie je v slovenskom jazyku

check Chýbajúci oficiálny záručný list výrobcu

check Na Slovensku nemusia všetky funkcie zariadenia pracovať správne

check Kratšia, než zákonom stanovená záručná doba

check Dlhšia, než zákonná doba reklamácie

check Záručné opravy v neautorizovaných servisoch s neoriginálnymi náhradnými dielmi

check Vymyslené dôvody neuznania reklamácie

check Opravu v autorizovanom servise si hradíte z vlastnej peňaženky

check Netransparentné, zamotané, pre zákazníka nevýhodné a ťažko pochopiteľné obchodné podmienky predajcu

 

Výhody vyplývajúce z nákupu zariadenia zo šedého dovozu:

check Nižšia cena


Mobilné telefóny - typy distribúcií
 

Zariadenie pochádzajúce z oficiálnej slovenskej distribúcie

check Balenie výrobku obsahuje záručný list a vytlačený návod na používanie v slovenskom jazyku

check Reklamáciu si môžete uplatniť v ktoromkoľvek autorizovanom servise na Slovensku

check Nárok na poskytnutie záručného servisu je v súlade zo zákonom stanovený na 2 roky

check Doba pre vybavenie reklamácie nepresahuje 30 dní.

 

Zariadenie pochádzajúce z európskej distribúcie (môže znamenať šedý dovoz)

check Balenie výrobku neobsahuje oficiálny záručný list výrobcu a niekedy ani slovenský návod

check Reklamáciu nie je možné uplatniť v autorizovanom servise, len u predajcu

check Zákonom stanovená záručná lehota môže byť predajcom skrátená na dobu menej než 2 roky

check Doba na vybavenie záručných opráv sa môže predĺžiť na viac než 30 dní

check V zariadení nemusí byť nahraný slovenský jazyk
 

Zariadenie pochádzajúce z mimoeurópskej distribúcie

check Balenie výrobku neobsahuje oficiálny záručný list výrobcu a niekedy ani slovenský návod

check Reklamáciu nie je možné uplatniť v autorizovanom servise, len u predajcu

check Zákonom stanovená záručná lehota môže byť predajcom skrátená na dobu menej než 2 roky

check Doba na vybavenie záručných opráv sa môže predĺžiť na viac než 30 dní

check V zariadení nemusí byť nahraný slovenský jazyk

check Použité materiály a výrobné postupy nemusia spĺňať bezpečnostné normy stanovené európskou legislatívou
 


Ako to robíme my? Distribúcia mobilných telefónov a tabletov
 
Väčšina našich zariadení pochádza z oficiálnej slovenskej distribúcie.

Bohužiaľ, vo svete je veľké množstvo značiek a nie každá má vo všetkých krajinách dostatok zákazníkov na to, aby sa im do nich oplatilo oficiálne distribuovať. Preto sa aj v našom portfóliu nájdu značky s európskou distribúciou. Nie však z dôvodu našej ziskuchtivosti, ale preto, že vám chceme ponúknuť na výber širšiu ponuku značkových zariadení.

Vďaka tomu u nás nájdete aj také značky, ktoré sa rozhodli dovážať svoje zariadenia celoplošne na európsky trh. My vám k nim však poskytneme rovnaké záručné a reklamačné lehoty ako k zariadeniam z oficiálnej slovenskej distribúcie. V týchto prípadoch si záručné opravy riadime u nášho odborne vyškoleného servisného technika, ktorý používa len originálne alebo kvalitné OEM náhradné diely a rozdiel oproti slovenskej distribúcii ani nepocítite.

 

2018 © mobilonline.sk